"PER
A NOSALTRES NO ERA IMPORTANT LA TERCERA ESTRELLA MICHELIN...
ÉS MÉS GRATIFICANT VEURE EL RESTAURANT
PLE CADA DIA..."
El
primer que respires quan creues la porta del “Celler
de Can Roca” es amabilitat per tot arreu. Només
arribar trobem la salutació càlida d’en
Joan Roca. Desprès s’afegirà en
Josep. En Jordi es troba a Seül en un congrés.
Ens ofereixen un refrigeri i en deu minuts podem començar
l’entrevista. Abans un gest que parla per si
mateix: ens obren la cuina de bat a bat. Un exèrcit
de cuiners ha començat la seva tasca diària.
T’imagines que estàs trepitjant una mena
de santuari prohibit a les mirades de la gent. Veritablement
la seva senzillesa sobta, i el seu somriure cordial
fa que les paraules amb que ens han rebut agafin sentit:
et sents com a casa teva.
Quan
us adoneu que la cuina serà la vostra vida?
Ho intuíeu de petits?
JOAN:
Nosaltres hem viscut sempre en un restaurant, la cuina
era com la nostra sala d’estar. De ben petits
ens hem mogut en aquest ambient. Jo arribava del col•legi
i m’encantava ajudar a les feines del restaurant.
De fet soc el gran i el que més clar ho va
tenir. En Josep s’ho mirava més de lluny
fins que va anar a l’Escola d’Hosteleria
i va veure que aquest era el seu món. Després
va fer l’immersió en el món del
vi i això li ha donat un gran reconeixement
en aquest àmbit. I en Jordi era el que més
allunyat estava del nostre projecte però un
pastisser galès que vàrem tenir amb
nosaltres li va despertar l’interès i
ara es una part determinant en el nostre engranatge
triangular.
Llavors
al 1986 es quan neix “El Celler de Can Roca”
al costat mateix de Can Roca, el restaurant dels vostres
pares.
Si.
L’agost de 1986 obrim “El Celler de Can
Roca”. Els hi demanem als pares que ens deixin
fer el nostre restaurant en aquella masia que ells
havien comprat per fer petits convits. No teníem
gaire clar que havia de ser. Ens ho passàvem
bé fent la nostra feina però síi,
començàvem a intuir que hi havia altres
cuines, altres maneres de fer. Descobrim els grans
restaurants de França i llavors ens adonem
que hi ha un mon extraordinari i il•lusionant
dins la cuina que ens apassiona. Aquest va ser el
nostre motiu principal d’anar endavant i de
cercar compromisos amb nosaltres mateixos.
I
a partir d’aquí neix la vostra cuina.
Com la podríem anomenar? La cuina del sentiments
i les emocions?
Cada
vegada es més difícil d’explicar-ho
doncs es una cuina complexa perquè te molts
punts de partida. Concretament el de cadascú
de nosaltres. I amb aquest tres punts d’inici
som capaços de fer coses que aporten elements
interessants a l’àmbit de la gastronomia.
I li donen a la nostra cuina una complexitat important
que agafa tots els registres, des del d’atrevir-se
a cercar emocions, a través del menjar, fins
al tecnicisme. A buscar tots els ventalls que pugui
haver amb una cuina que, com dic, es complexa i diversa.
És
intentar posar-li gust a un sentiment, oi?
Si.
El saber que hi ha una sèrie de sabors que
estan relacionats amb estats d’ànims
i amb moments o records de la teva vida. Ens agrada
jugar amb això. Però per jugar has de
dominar la tècnica i aplicar-la molt ben aplicada.
Quan vols ser transgressor ho has de fer molt bé
perquè sinó pots entrar en la frivolitat.
I dominant la tècnica pots defensar-te millor
del que has fet.
Suposo
que déu ser molt gratificant veure a la gent
sortir satisfeta del vostre restaurant...
La
veritat es que si. Es el que nosaltres veiem i valorem.
I entenem que ens es necessari sentir aquesta sensació
de satisfacció en la gent quan se’n va.
Es el nostre motiu principal de treball i el que dona
sentit a la nostra feina. Veure que la gent ve amb
el cor obert, volent que transgredeixis i que saps
que marxa contenta i s’ho ha passat bé
amb el nostre joc. Això és molt important
per nosaltres i es genial.
Un
dels gran secrets de la cuina es saber utilitzar les
tècniques de tota la vida com el bany Maria?
Bé,
nosaltres utilitzem tècniques de tota la vida,
tècniques acadèmiques, per dir-ho així,
o de cuina tradicional catalana. El que hem fet amb
el bany Maria es sofisticar-lo. L’hem treballat,
hem vist una possibilitat de poder controlar-lo a
la temperatura exacta amb molta precisió i
l’utilitzem com un sistema de cocció
a baixa temperatura utilitzant també la tècnica
del buit.
Treballeu
amb l’ús del fum, la que anomeneu perfumcocció.
Quin procés seguiu per aplicar-ho a la vostra
cuina?
La
perfumcocció te dues vessants. Una es la cocció
a partir del vapor que desprèn un vi quan està
calent, Desprèn vapor però també
deixa anar els aromes volàtils. Aquests aromes
volàtils es fixen a la carn, per exemple, i
el vapor el cou. L’altra vessant es amb l’especie
amb sec. El que fem es torrar una espècie,
mentre es torra desprèn uns aromes que, de
la mateixa manera, es fixen en el producte. Per altra
banda en Jordi també ha incorporat aquesta
tècnica en els seus treballs, fins arribar
a crear un postre adaptant i reconstruint els matisos
aromàtics de perfums com l’Eternity de
Calvin Klein, entre d’altres.
Una
tècnica de la qual sou uns pioners, doncs no
està gaire utilitzada, es destil•lar
argila per crear un sabor semblant a menjar terra.
Explica’ns això.
L’argila
que fem servir es d’un bosc d’aquí
a prop, on nosaltres de petits anàvem a passejar.
La destil•lem per captar l’aroma volàtil
de la terra. I, justament, estàs menjant una
olor. L’olor de terra molla, aquella olor que
te la terra quan ha acabat de ploure. Aquesta terra
l’utilitzàvem com un ingredient de la
nostra cuina. Fèiem un plat que era “ostres
amb destil•lat de terra”.
I
això es possible gràcies a poder separar
el cós i l’ànima d’un producte?
Certament
és una manera poètica de dir-ho. Nosaltres
utilitzem un destil•lador a baixa temperatura
aplicant al buit, i podem bullir a temperatura molt
baixa. Això succeeix perquè, prèviament,
hem modificat la pressió atmosfèrica.
Amb el cas de la terra només ens quedem amb
l’ànima que seria el resultat de la destil•lació,
però hi ha un munt de possibilitats amb aquest
procediment.
continúa...
|