"Per
mi el celler te una idea de reclòs i a la vegada
de mostrar la meva passió"
MAS
MARROCH
El
Mas Marroch és una masia del segle XIII que
utilitzem per banquets i celebracions i, evidentment,
per qualsevol tipus de casament. Estem compromesos
i es casa nostra també. Busquem personalitzar
molt l’àpat, fer-ho molt a mida de qui
ens ho requereix i adaptar-nos molt a les seves circumstàncies
i demandes. Busquem fórmules gastronòmiques
que siguin versàtils i que puguin arribar a
acontentar a un públic molt heterogeni que
es el que cerquem. Hi ha pinzellades de la cuina del
Celler, però també hi ha tocs de la
cuina tradicional. És a dir, busquem aquest
equilibri i aquest joc que faci que tot plegat tingui
un sentit amb el que nosaltres ens identifiquem. Sense
oblidar que, a l’hora, també podem ser
competitius en aquest àmbit.
I
ara es el torn del Josep, el Pitu com carinyosament
l’anomena el seu germà, uns dels sommeliers
més reconeguts del món.
La vostra carta de vins te més de 2500
referències. Però tu vas començar
de cambrer.
Es
que jo soc cambrer....
I
d’on ve aquesta afició-vocació
per la sommellieria?
Per
mi es una relació de sentir-ho proper i també
un plantejament de curiositat. Ho sentia a prop perquè
vivíem en un bar. I posseïa una curiositat
innata per saber que hi havia dins de cada una d’aquelles
ampolles que formaven l’univers que tenia al
davant. Aquell univers era la barra del bar de casa.
També tenia una sensació, una disposició,
en aquest cas no sé si dir innata, de poder
gaudir dels vins, licors i aiguardents que teníem
al restaurant dels meus pares.
Quina
poden ser les claus per ser un bon sommelier?
Entenc
que es la curiositat, el saber perquè de les
coses. Interpretar la gent que el fa, que t’apropa
a una idea de costumisme social, a una idea de geografia,
de tradició, d’interpretació del
que poden ser els avenços en el treball a la
terra. Tecnologia i arrels. Es la possibilitat de
que una ampolla de vi et pugui dir i comunicar infinitat
de conceptes diferents. Des del coneixement a la memòria.
El
sommelier te la responsabilitat de fer d’ambaixador
del pagès a taula? De que tota la feina feta
arribi al paladar del client?
Nosaltres
som mers transmissors d’un treball fet als cellers.
Dels grans als petits. Intentant interpretar quin
es el millor i el més adequat moment per ser
mostrats i tastats. Canalitzem una part d’aquesta
funció. Fins fa poc el sommelier era només
un cambrer de vi però ara el ventall de possibilitats
a crescut enormement. Pot dedicar-se, per exemple,
a la docència o a l’assessorament en
botigues especialitzades. Entenc que nosaltres som
transmissors de la gent que fa el vi.
Hi
ha un vi per cada plat?
No
és això, però gairebé.
Hi ha plats que son impossibles, que no tindrien sentit
amb vi. Però també es veritat que hi
ha prou vins al mon, joves i vells, que poden apropar-se
a la majoria d’àpats.
I
una hora millor que una altra per tastar un vi?
(Riu)
Si fem una vida normal que vol dir que dormin, menys
o més, vuit hores i que ens aixequem tots al
matí, crec que si. Crec que l’hora ideal
es d’onze a dotze del migdia. Es un moment on
estàs atent, relaxat i despert. Tens l’actitud
de descansat i una bona projecció vital.
Per
què a la bodega del Celler de Can Roca hi ha
cinc grans espais?
L’idea
era ensenyar un celler però que no hi hagués
una sensació d’ostentació exagerada.
No s’ha volgut plantejar des d’un punt
de vista d’anar a veure un celler on el seu
valor es quantitatiu. Volia que el celler fos un espai
en el que la gent entengués perquè en
tenim tants vins, que hi ha al darrere d’aquests
que m’atrapa, que em suggereix una ampolla de
vi i mostrar-les des d’una intenció d’apropar
a la gent a alguns dels meus vins preferits. Mostrar-me,
a partir d’ells, de la mateixa manera que ho
fan els meus germans mitjançant la seva cuina.
Per
això podem dir que en el celler hi ha una bona
part de tu.....
Si.
Per mi el celler te una idea de reclòs i a
la vegada de mostrar la meva passió. I la gent
que el visita pot veure el joc que faig, en el que
intento jugar amb paraules, amb imatges i amb tactes.
Apropant a una idea de saber sentir el vi, i que cada
un de nosaltres pot gaudir d’ell amb tota intensitat.
Explica’ns
perquè el viatge que vas fer a la Borgonya
va ser un pas definitiu per entendre tot el món
del vi?
Borgonya
és una terra, per mi, molt engrescadora pel
que representa intentar saber quelcom més d’aquest
mon. Perquè es fa des d’una idea de pagesos
savis que, generació rere generació,
treuen el màxim partit del poc terreny que
tenen. Amb una certa dificultat de clima i en unes
condicions adverses. Pots, només, amb una varietat
blanca i una negra arribar a interpretar petits trossos
de camps de pobles concrets. Aquests emmarquen una
singularitat especial . El pas del temps no dificulta
que puguis anar trobant aquestes característiques
diferents dels pobles en els seus vins. Aquesta es
la part que, probablement, impressiona més.
Pagesos savis, macropuzzles de minipeçes i
discurs d’humilitat de l’home.
Tu també has fer una cosa innovadora,
com se’t va ocórrer l’idea de destil•lar
vins? A més fas una destil•lació
sota pressió oi?
Moltes
vegades parlem del vi des d’un punt de vista
poètic. D’una certa espiritualitat i
ànima del vi. Aquests conceptes estan molt
lligats a l’alcohol, a la desinhibició,
a aquesta part intangible. Intentar atrapar aquesta
part d’esperit i reconduir-ho va ser pel que
se’m va acudir aquesta idea. Què passaria
si despullem un vi de l’alcohol?. A partir d’aquí
vaig fer diferents treballs. No sempre ha funcionat
doncs depèn de la seva densitat i estructura.
Amb els vins secs es molt complicat, en canvi amb
els dolços pots aconseguir vins amb una certa
densitat on li queda el sucre residual. I així
aconseguir un alcohol molt terpènic i aromàtic.
Joan
Carles Martín
|